Georg von Opel

De acht Georg von Opel bij de Rüsselsheimer Ruder Klub 08

Georg von Opel, telg uit het geslacht van naaimachine-, fietsen-, motorfietsen- en uiteindelijk autofabrikanten, was in 1928 op zijn zestiende rijk geworden met de verkoop van het automerk Opel aan General Motors. Dat geld besteedde hij niet alleen aan de opzet van een keten van Opel-dealers, maar ook aan de favoriete sport van hem en zijn vader: roeien. Hij heeft vanaf zijn zestiende tot zijn veertigste jaar op hoog niveau geroeid bij de Rüsselsheimer Ruder Klub 08.

In alles wat hij deed experimenteerde hij graag met vernieuwingen. Zo sleutelde hij aan de rolrigger, maakte hij een skiff van slechts negentien centimeter breed en werkte hij aan een draagvleugelroeiboot. Dat gebeurde allemaal in Rüsselsheim-am-Main, op het terrein van de autofabriek, waar hij kort na de oorlog zijn eigen Opelit Bootswerft had opgezet. In een kelder had hij ook een sleeptank laten aanleggen om te testen hoe hij de roeiboten nog sneller kon maken. De meeste van zijn vernieuwingen haalden het niet. Het tweetakt- en het viertaktroeien, waarbij de roeiers per tweetal samenwerken en de tweetallen tegen elkaar in roeien om het schokken van de boot te voorkomen, is daar een voorbeeld van.

De acht van Von Opel: ‘smaller en langer’

Proefvaart met bladen met gaten, met Georg von Opel op positie 7.

De Waterkampioen 1955 pagina 463

De innovatie die het wel gehaald heeft is zijn idee om de stuurpositie te verplaatsen van de achter- naar de voorkant van de boot. Dat idee vond gehoor en de Waterkampioen, destijds het bondsblad van de KNRB, constateerde in 1955 ‘Een nieuwe plaats voor de stuurman: voorin!’. Von Opel ging vervolgens nog een stapje verder door een acht te bouwen die uit drie of eigenlijk vijf delen bestond. Het middendeel was vast, de punten konden naar believen aangekoppeld worden met de stuurpositie voorin of achterin. Die vernieuwing is niet aangeslagen. Georg von Opel bleef actief in de roeisport onder meer in IOC-verband. Hij overleed echter al op 59-jarige leeftijd.

Het is de vraag of Georg von Opel ooit geweten heeft van James Taylor en Thomas Winship in Newcastle. Zij hadden voor de Tyne Regatta van juli 1872, een wedstrijd voor gestuurde vieren, alleen de Adelaide ter beschikking, een boot zonder stuurpositie. Die bouwden ze ‘even’ om zodat er toch een stuurman in kon. Waar? Voorin! Ze wonnen dik. De kranten pikten het op, de roeiwereld niet.

Het merk bestaat nog steeds, nu bouwt een nazaat fietsen met het merk Opelit.

Overnaadse Opelit-boten bij de Rüsselsheimer Ruder Klub 08.

Cookies, u weet wel. Zo weinig mogelijk. Akkoord?